Saturday, November 24, 2012

گزارش سمینار "صاحبان قدرت و خشونت علیه زنان"  در آپسالای سوئد
 24نوامبر ، 2012
سارا سایه
اختصاصی رادبو صدای کردهای مقیم امریکا

روز شنبه 17 نوامبر 2012 درشهر  اوپسالای سوئد  سمیناری با عنوان "صاحبان قدرت و خشونت علیه زنان"  به مناسبت  ۲۵ نوامبر روز جهانی‌حذف خشونت از زنان به مدت یک روز درsorayafallah_sweden_111712_02.jpgمرکز تجمعات اجتماعی و فرهنگی‌ ان بی‌ وای در  بانگاردگاتن اوپسالا برگزار شد.
کنفرانس توسط  انجمن زنان کرد اپسلا که  ۵ سال پیش توسط تنی چند از زنان کرد که در امور اجتماعی و سیاسی فعال بودند تشکیل شد. این انجمن هر ساله از صاحب نظران، نویسندگان، محققین و کنشگران مسائل زنان برای صحبت در زمنیه مساله خشونت علیه زنان و یادآوری و بزرگداشت ۲۵ نوامبر روز جهانی‌حذف خشونت از زنان دعوت به عمل می آورد.. امسال انجمن زنان اپسلا میهماندار خانم ثریا فلاح برنده ی جایزه ی شهروند جهانی انجمن سازمان ملل ایالات متحده آمریکا  2012 و پژوهشگر، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان از امریکا بود.در این سمینار جمع زیادی از مردم و فعالان حقوق زنان از استکهلم و اوپسالا و عده ای هم از طریق اینترنت در ان شرکت داشتند
در اغاز برنامه خانم ناهید مکری ‌ضمن خوش آمدگویی به معرفی‌سخنران پرداخت و  و  خانم گلنار قبادی در مورد فعالیتهای انجمن زنان کرد در اوپسالا سخن گفت و سپس سمینار طبق موضوع تعیین شده پیش رفت .



خانم فلاح سخنانشان را با توضیحاتی در باره ی تاریخچه ی روز مبارزه علیه خشونت بر زنان وهمچنین در رابطه با انواع خشونت علیه زنان در خاورمیانه بویژه ایران و ترکیه و کردستان که شامل دیدن چند فیلم کوتاه هم بود اغاز کردند .
ایشان به چگونگی‌ایجاد پدیده خشونت در انیستیتو‌های اجتماعی مانند خانواده و حکومت پرداختند. فرهنگ حاکم بر زنان،مردسالاری و  دیگر فاکتورهای قدرت و حکمرانان در جامعه را از عوامل و عناصر چرخه خشونت  در جامعه هستند   وهمچنین اشاره کرند که با از بین رفتن حکومتها خشونتی که ازناحیه حکمرانان ظالم و قوانین غیر انسانی ناشی می شود از بین می رود اما از بین رفتن خشونت ناشی از فرهنگ دینی و سنتی که سراسر جامعه را در بر گرفته باشد، نسلها زمان میبرد و باید کار های زیادی انجام شود .
همچنین وی درباره ی افزایش قتل زنان با سلاحهای خانگی ،قاچاق زنان و دختران ، تجاوز در زندانها و قوانین ضد زن صحبت کردند .
ثریا در بخش مربوط به خشونت نظام حکم به پخش مصاحبه کوتاهی‌از خشونت دولتی در ایران علیه زنان کرد در زندان ، در بخش زنان کرد ترکیه فیلم مستند کوتاهی‌و در بخش خشونت خانگی یک فیلم کوتب به نمایش گذاشتند. شرکت‌کنندگان در این برنامه به شکل دینامیکی فعال بودند. در بخش پرسش و پاسخ بسیاری از شرکت‌کنندگان به ارائه‌نظرات خود پرداختند. خانم بهناز مازوجی که گرداننده این بخش از برنامه بودند با مهارت خاصی فرصت کافی در اختیار شرکت کنندگان در بحثها گذاشتند.
بعد از آن خانم فلاح حاضران را با بخشی از فعالیتهای خود آشنا کردند. این فعالیتها شامل کمپینهایی در امریکا و کمپینهای بین المللی است که در زمینه ی مبارزه علیه خشونت جنسی می باشد .کمپین بین المللی 16 روز (25 نوامبر تا 10 دسامبر) برای مبارزه علیه خشونت جنسی یکی از فعالیتهای در حال حاضر خانم فلاح است که همگان را به مشارکت دعوت کردند.
 دو کارزار بزرگ جهانی‌شامل "کمپین ۱۶ روز علیه خشونت وابسته به مرکز رهبری جهانی‌زنان از دانشگاه یالتی‌نیو جرسی " و "کارزار جهانی‌مبارزه با تجاوز جنسی‌در منطق کشمکش زا " از این برنامه حمایت کرده و میز اطلاع رسانی ، فلایر ،اطلاعات لازم برای مبارزه با خشونت و به تعداد شرکت کنندها سوتک‌هایی‌ به رنگ بنفش تهیه شده بودکه شرکت کنندگان مشتاقانه برای اعلام مخالفت خود با پدیده خشونت آن را به صدا در آوردند.

 sorayafallah_sweden_111712_02.jpg sorayafallah_sweden_111712_01.jpg
 sorayafallah_sweden_111712_04.jpg sorayafallah_sweden_111712_03.jpg

More pictures: https://www.facebook.com/  




+ ده توانن ئه م رادوي ه گوي به ده ن تكايه له سه ر وينه ي رادوي كه كليك كه ن  
+ براي شنيدن برنامه هاي راديو  روي تصوير راديو كليك كنيد  
 vokradio.jpg

free stats   
Listen 2 vokradio at http://vokradio.listen2myradio.com
 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin



source:  http://www.vokradio.com/content/view/1636/1/


No comments: